Težave s kožo Znanost o koži

Akne in prehrana

Akneprehrana

27 februarja 2018

Vpliv hrane na pojav aken
ali njihovo zmanjšanje.

V tem članku lahko preberete več o:

Kaj so akne?

Akne so težava kože, ki na površini kože povzroči tvorjenje različnih izboklin. Pojavijo se lahko kjer koli na telesu, vendar so najbolj pogoste na obrazu, vratu, hrbtu in ramenih. Na nastanek aken, mozoljev in ogrcev pogosto vplivajo hormonske spremembe v telesu. Najbolj pogoste so pri najstnikih, ki se nahajajo v obdobju pubertete, čeprav je vedno več odraslih žensk nagnjenih k tovrstnim težavam kože.

Akne navadno izginejo brez posebnega zdravljenja, na žalost pa gre velikokrat le za začaran krog – ob izginjanju se že pojavljajo nove, na koži pa lahko pustijo tudi trajne brazgotine. Čeprav so resnejši primeri aken redko škodljivi, pri posameznikih, še zlasti mladostnikih, povzročajo hudo čustveno stisko. Glede na stopnjo težav z aknami, mozolji ali ogrci, se lahko odločite za posvet z dermatologom, ki vam bo predpisal ustrezno zdravljenje. 

Da bi razumeli nastanek aken, moramo
bolje razumeti, kaj se dogaja v koži.

Kaj povzroča akne?

Da bi razumeli, kaj povzroča nastanek aken, moramo poznati delovanje naše kože. Površina kože je prekrita z majhnimi luknjicami, povezanimi z žlezami lojnicami, ki se nahajajo pod kožo. Te luknjice se imenujejo pore. Žleze lojnice proizvajajo mastno tekočino, ki se imenuje sebum ali loj. Žleze lojnice pošiljajo sebum proti površini kože skozi ozke kanale, imenovane folikli ali mešički.
Maščoba se znebi odmrlih kožnih celic tako, da jih na površino kože odnese skozi mešičke. Tudi lasje in dlake rastejo skozi mešičke. Akne se pojavijo, ko odmrle kožne celice, odvečen sebum in včasih tudi bakterije, zamašijo pore. Med puberteto hormoni pogosto povzročijo, da žleze lojnice proizvajajo odvečen sebum, ki poveča možnost nastanka aken.

akne in prehrana

Poznamo 3 glavne tipe aken:

Beli ogrci ali zaprti komedoni

pore, ki se zamašijo in so zaprte ter molijo iz kože. Videti so kot trde, belkaste izbokline.

Črni ogrci ali zaprti komedoni

pore, ki se zamašijo, vendar ostanejo odprte. Videti so kot drobni temni madeži na površini kože.

Mozolji

pore, katerih stene se odprejo ter dopuščajo, da maščoba, bakterije in odmrle kožne celice pridejo pod kožo. Videti so kot rdeče izbokline, ki imajo včasih bel zgornji del, ki je napolnjen z gnojem (reakcija telesa na bakterije).

Ali prehrana vpliva na akne?

Prehrana ima velik vpliv na kožo. Določena živila povzročajo hitrejši dvig sladkorja v krvi kot druga. Ko se raven sladkorja v krvi poveča zelo hitro, telo sprosti hormon inzulin. Če imate v krvi veliko inzulina, vaše žleze lojnice proizvajajo več sebuma, kar povečuje tveganje za nastanek aken.

Živila, ki povzročijo sproščanje inzulina so na primer:

  • testenine,
  • beli riž,
  • beli kruh

Zaradi njihovega učinka na proizvodnjo inzulina, jih poznamo kot visoko-glikemični ogljikovi hidrati. To pomeni, da so zgrajeni iz enostavnih sladkorjev. Tudi čokolada je znana kot povzročitelj aken, a sodeč po študijah, tako ne deluje na vse, ki se srečujejo s tovrstno težavo (več si lahko preberete v raziskavi Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology).

Številne študije so se ukvarjale z vplivom tako imenovane »zahodne prehrane« na akne. Ta vrsta prehrane temelji predvsem na visoko glikemičnih ogljikovih hidratih:

  • mleku,
  • nasičenih maščobah
  • trans maščobah.

Sodeč po raziskavi Clinical, Cosmetic and Investigational Dermatology, ta vrsta živil povzroča proizvodnjo hormonov, ki stimulirajo proizvodnjo in izločanje odvečnega sebuma iz žlez lojnic.

Katera vrsta hrane lahko pomaga aknasti koži?

Živila z nizkim glikemičnim indeksom, ki so sestavljena iz kompleksnih ogljikovih hidratov, lahko zmanjšajo nevarnost za razvoj aken:

  • polnozrnata živila,
  • stročnice,
  • nepredelano sadje in zelenjava.

Na zmanjšanje vnetja vplivajo tudi živila, ki vsebujejo cink, vitamin A in E ter antioksidanti.

Med živila, ki so prijazna koži. nagnjeni k aknam, umeščamo tudi:

  • sadje in zelenjavo (oranžne in rumene barve – korenje, marelice, sladek krompir),
  • špinačo in drugo zelenjavo ter solate (temno zelene barve),
  • paradižnik,
  • borovnice,
  • polnozrnati kruh,
  • rjavi riž,
  • kvinoja,
  • puranovo meso,
  • bučna semena,
  • fižol,
  • grah,
  • lečo,
  • losos, skušo in druge vrste mastnih rib
  • oreščke.

Zavedati pa se moramo, da je prav vsak organizem drugačen. Naučiti se moramo poslušati svoje telo, ki nam jasno pokaže, katere vrste hrana mu škoduje. Preizkusite lahko številne prehranske diete, a vam za to svetujemo posvet z nutricionistom ali zdravnikom, ki vam bo pomagal na poti do najboljše kombinacije prehrane. Vedno morate paziti na to, da je prehrana uravnotežena.

Ko se odločite za življenjsko spremembo (bodisi spremembo prehrane in bolj zdrav življenjski slog) je ključno, da v odločitvi vztrajate in ne obupate. Naš organizem potrebuje nekaj več časa. Rezultati ne bodo vidni v 1 tednu, morda niti v 1 mesecu. Vidne spremembe se pokažejo šele v obdobju 1- do 3-mesecev.

Obstajajo študije, ki dokazujejo,
da ta živila pomagajo vaši koži.

Nizki glikemični indeks

Nedavne študije kažejo, da lahko živila z nizkim glikemičnim indeksom ali nizko vsebnostjo enostavnih sladkorjev preprečijo ali izboljšajo stanje aknaste kože in kože nagnjene k mozoljem in ogrcem. Znanstveniki študije, opravljene na Korejskih pacientih, so ugotovili, da lahko že v samo 10-ih tednih izboljšate stanje aknaste kože, če v prehrano vključite živila z nizkim glikemičnim indeksom. V raziskavi, ki je bila objavljena v časopisu Ameriške akademije za dermatologijo Journal of the American Academy of Dermatology, so znanstveniki odkrili, da se moškim, ki imajo težave z aknami, v samo 12-ih tednih izboljša stanje z aknasto kožo, če v prehrano vključijo živila z nizkim glikemičnim indeksom z visoko vsebnostjo beljakovin, opazna pa je bila tudi izguba odvečnih kilogramov.

Cink

Raziskave kažejo, da je v boju proti aknam, mozoljem in ogrcem dobrodošla prehrana, bogata s cinkom. Bogat vir cinka so bučna semena, indijski oreščki, govedina, puran, kvinoja, leča in morska prehrana (morski sadeži, ostrige in rakovice).

V raziskavi, ki je bila objavljena v mednarodnem časopisu BioMed Research, so preučevali razmerje med koncentracijo cinka v krvi in težavnostjo aken. Cink je izjemno pomemben mineral, ki je nujno potreben za normalno rast in razvoj organizma, pomemben je pri razvoju kože, uravnava presnovo in raven hormonov. Znanstveniki so odkrili, da je nizka raven cinka močno povečana z resnimi primeri težav z aknasto kožo, mozolji in ogrci. Za zdravljenje hudih primerov težav z aknami predlagajo, da na dan zaužijejo do 40 mg cinka, prav tako pa ta nasvet velja tudi za vse tiste, ki nimajo težav z aknami.

Vitamin A in E

V raziskavi, ki je bila objavljena v reviji za kožno in očesno toksikologijo Journal of Cutaneous and Ocular Toxicology, so dokazali, da prav tako obstaja povezava med nizko ravnjo vitaminov A in E ter večjimi težavami s hudimi aknami. Da bi izboljšali resnost stanja aken, svetujejo, da v svojo prehrano vnesete vitamina A in E. A pozor! Preden začnete s povečanjem vnosa živil, ki vsebujejo vitamin A, se posvetujte z zdravnikom. Prekomerno zauživanje vitamina A lahko povzroči poškodbo glavnih organov.

Antioksidanti in omega-3 maščobne kisline

Omega-3 maščobne kisline so vrsta maščob, ki jih najdete v nekaterih rastlinskih in živalskih beljakovinskih virih, kot na primer v ribah in jajcih. Antioksidanti so hranila v naših živilih, ki nevtralizirajo škodljive snovi v telesu. Antioksidanti in omega-3 skupaj zmanjšujejo vnetje. Študije prav tako dokazujejo povezavo med večjim uživanjem omega-3 maščobnih kislin in antioksidantov ter manjšo resnostjo težav z aknami.

Raziskava, objavljena v »Lipidi v zdravju in bolezni«, je pokazala, da se je posameznikom, ki so dnevno zaužili dovolj antioksidantov in omega-3 maščobnih kislin, zmanjšala resnost težav z aknami in izboljšalo njihovo duševno stanje. Akne, še zlasti pri mladostnikih, povzročajo hudo čustveno stisko, zato upoštevajte nasvet in dnevno zaužijte dovolj antioksidantov in omega-3 maščobnih kislin.

Pogumno v spremembe v življenju in prehrani

Nekatere študije priporočajo uživanje določene hrane, ki pripomore k izboljšanju stanja aknaste kože ali celo pomaga, da se aken popolnoma znebite. A žal ena sama rešitev ne obstaja. Preden spremenite svoje prehranske navade, vam svetujemo, da se o tem pogovorite z zdravnikom ali farmacevtom in poskrbite za svoje zdravje. Najboljši nasvet za vse, ki se borite proti aknam, mozoljem in ogrcem pa je, da uživate zdravo in uravnoteženo prehrano, bogato s sadjem in zelenjavo, zdravim virom beljakovin in polnozrnatimi živili.

Ne pozabite pa, da je prvi korak na poti do lepe in zdrave kože redno čiščenje in ustrezna nega. Priporočamo izdelke iz Sébium linije, ki je namenjena čiščenju in negi kože z nevnetnimi aknami (ogrci), vnetnimi aknami (papule, pastule, noduli, ciste) in nepravilnostim.

Kožo si vsak dan, zjutraj in zvečer, temeljito očistite. Vsaj 2-3x na teden uporabite čistilni izdelek z učinkom pilinga, ki spodbuja odstranitev mozoljev in ogrcev. Poskrbite pa tudi za ustrezno nego z izdelki za aknasto in problematično kožo.

Več o izdelkih za aknasto in problematično kožo

Vkolikor se vam zdi članek koristen vas vabimo, da ga delite s prijatelji.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER

IŠČI PO STRANI

SPREMLJAJTE NAS

COPYRIGHT BIODERMA SLOVENIJA 2018.